Dzień Ojca, 23 czerwca, Ogólnopolskim Dniem Świadomości Raka Prostaty
Organizatorzy zainaugurowanej
16 czerwca, kampanii „Prostata na lata”, postanowili ustanowić Dzień Ojca Ogólnopolskim
Dniem Świadomości Raka Prostaty.
Prostata
ciągle jest tematem tabu. W obliczu choroby, która zagraża życiu trzeba
skończyć ze wstydem. Trzeba wreszcie nauczyć się rozmawiać otwarcie o
chorobach, a zwłaszcza o tym jak ich unikać. Chcemy lansować modę na nowoczesnego Ojca, który dba o zdrowie swoje i
całej rodziny – mówi Szymon Chrostowski, Prezes Fundacji Wygrajmy Zdrowie,
organizator kampanii „Prostata na lata”.
Jednym
z celów kampanii „Prostata na lata” jest zachęcenie młodzieży do wspierania
swoich Rodziców w zachowaniach prozdrowotnych oraz w podejmowaniu
świadomych decyzji o poddawaniu się badaniom nakierowanym na wczesne wykrywanie
nowotworów. Nawiązanie do tematu raka prostaty w Dniu Ojca ma uświadomić
ludziom, jak ważną rolę w rodzinie pełni mężczyzna –ojciec rodziny, opiekun,
wychowawca i nauczyciel. Jest to również wielka odpowiedzialność za siebie
i bliskich, która powinna przejawiać się także w trosce o swoje zdrowie.
Kampania
„Prostata na lata” za zadanie postawiła sobie zwiększenie świadomości
społeczeństwa na temat raka gruczołu krokowego, przełamanie wstydu związanego z
chorobami gruczołu krokowego oraz wsparcie pacjentów onkologicznych w ich walce
z chorobą. Rak prostaty jest drugim co
do częstości występowania nowotworem złośliwym, na który zapadają mężczyźni w
Polsce. Według najnowszych danych zachorowania
na raka stercza stanowią 12,5% wszystkich zachorowań wśród mężczyzn. Z danych
zawartych w raporcie Krajowego Rejestru Nowotworów wynika, że w 2008 r. na
100 000 mieszkańców Polski u 850 występował nowotwór, natomiast tylko u
350 był on zdiagnozowany! Głównymi przyczynami tak dużej zachorowalności na
nowotwór prostaty w Polsce jest brak dostatecznej wiedzy na temat choroby oraz
możliwości jej leczenia, a także skrępowanie związane z wizytą u lekarza
urologa. Wyleczalność chorób
nowotworowych wzrasta systematycznie, ale w największym stopniu nadal zależy od
momentu, w jakim choroba zostanie wykryta. Szanse na wyleczenie zwiększyć
mogą regularne badania profilaktyczne pozwalające wykryć raka w bardzo
wczesnym stadium.
Kampania „Prostata na lata” powstała z inicjatywy Fundacji
„Wygrajmy Zdrowie” im. prof. Grzegorza Madeja. Patronat merytoryczny nad
programem objęły Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej, Polska Unia
Onkologii oraz Polskie Towarzystwo Urologicznego. Fundacja
„Wygrajmy Zdrowie” jest organizacją pozarządową. Powstała w 2004 roku przy
Centrum Onkologii – Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie, z
inicjatywy pacjentów i lekarzy onkologów. Działa w obszarze edukacji i promocji
profilaktyki zorientowanej na różnych odbiorców: młodzież, grupy zawodowe czy
media. Fundacja ma na celu tworzenie i prowadzenie kampanii edukacyjnych,
promocyjnych, programów profilaktycznych, konferencji naukowych i prasowych
oraz wspieranie pacjentów chorych na nowotwory urologiczne. Dodatkowe
informacje znajdą Państwo na stronie internetowej www.prostatanalata.pl.