Pacjent z cukrzycą w szpitalu – rola pielęgniarki
Zdobyć zaufanie, pomóc w
adaptacji
Pielęgniarki z każdego oddziału mogą
zetknąć się z pacjentem chorującym na cukrzycę – niezależnie od tego, czy
pracują na oddziałach dziecięcych czy też dla dorosłych. W leczeniu i
rehabilitacji tych osób uwzględniane są działania dotyczące schorzenia będącego
powodem hospitalizacji równolegle z monitorowaniem zagrożenia wystąpienia
powikłań cukrzycy oraz edukacją w zakresie kontroli cukrzycy. Pielęgniarka musi
zatem posiadać odpowiednią wiedzę na temat leczenia i kontroli cukrzycy oraz
obsługi urządzeń do pomiaru glikemii (pompa insulinowa, glukometr) i wiedzę z
zakresu stosowania insuliny, aby współpraca z pozostałymi członkami zespołu
medycznego zajmującego się leczeniem pacjenta diabetyka była efektywna.
Kompetencje zawodowe pielęgniarki są również konieczne do zdobycia zaufania
osoby hospitalizowanej chorującej na cukrzycę i wyrobienia w niej poczucia
bezpieczeństwa.
Podstawowe zadania wykonywane przez
pielęgniarki w odniesieniu do pacjentów hospitalizowanych to kompleksowa
pielęgnacja i opieka medyczna w zakresie schorzenia będącego powodem
hospitalizacji, nawiązanie kontaktu z pacjentem i zdobycie jego zaufania oraz
pomoc w zaadaptowaniu się chorego do warunków szpitalnych i do funkcjonowania
poza murami lecznicy po wypisaniu ze szpitala. W przypadku chorych z cukrzycą
do tej listy należy dopisać:
- czynny udział w stabilizowaniu
cukrzycy oraz w uzyskiwaniu kontroli nad chorobą;
- edukowanie pacjenta w tematyce
cukrzycy;
- pomoc w wyrobieniu u chorego
nawyku systematycznej samokontroli i skutecznej samoopieki z ukierunkowaniem na
uzyskanie prawidłowych wartości indywidualnych wskaźników wyrównania cukrzycy.
Pacjent z cukrzycą musi być
przekonany, że cały personel medyczny na oddziale ma tylko jeden cel:
przywrócić mu utraconą równowagę zdrowotną oraz pomóc w powrocie do normalnego
życia. Aby móc skutecznie leczyć oraz edukować, trzeba zdobyć zaufanie
pacjenta. Pielęgniarka zyskuje je przez wykonywanie przynależnych jej
obowiązków w sposób profesjonalny, ale pełen empatii, życzliwości i otwartości
w odniesieniu do pacjenta. Ważne jest, aby rozumieć, że hospitalizowany pacjent
często czuje się przytłoczony faktem, iż do istniejącej już choroby przewlekłej
w postaci cukrzycy dołączyło jeszcze inne schorzenie. Ponadto pacjent często
czuje się sfrustrowany tym, że podczas pobytu w szpitalu znajduje się w
zupełnie obcym dla siebie otoczeniu i jest pozbawiony możliwości pełnienia
swojej dotychczasowej roli społeczno-zawodowej. To sprawia, że o ile tylko jest
w stanie zupełnie świadomie odbierać sytuację, w której się znalazł, nie zawsze
chętnie współpracuje podczas prób nawiązania z nim kontaktu czy zdobycia
zaufania, podejmowanych przez pielęgniarkę. Tu potrzebna będzie pielęgniarce
umiejętność trafnej oceny stanu psychofizycznego chorego oraz umiejętność
skutecznego komunikowania się z pacjentem i z jego rodziną. Należy mówić
zrozumiale, w sposób życzliwy, operując słownictwem dopasowanym do możliwości
odbiorczych rozmówcy oraz nie ukrywać prawdy (nawet jeśli diagnoza i rokowanie
nie są korzystne). Jeśli pacjent chorujący na cukrzycę znalazł się w szpitalu z
powodu schorzenia innego aniżeli powikłanie cukrzycy, konieczne jest
przekazanie informacji dotyczącej opieki w chorobie będącej powodem
hospitalizacji i zwrócenie uwagi pacjenta/jego bliskich na aspekt związany z
koniecznością kontroli cukrzycy. Pacjent i jego rodzina muszą być świadomi, że
sukces w leczeniu chorego z cukrzycą zależy nie tylko od dobrze dobranej
terapii schorzenia, które jest powodem hospitalizacji, ale także od rygorystycznie
przestrzeganej kontroli cukrzycy.
Do zadań pielęgniarki należy także
aktywizowanie chorego do współpracy z personelem medycznym – dobre efekty
przynosi chwalenie pacjenta z cukrzycą za podejmowane przez niego wysiłki w
utrzymaniu kontroli nad tą chorobą.
Ważne czynności pielęgniarskie
Cukrzyca sprzyja powstawaniu zakażeń
i stanów zapalnych oraz powstawaniu odleżyn – te ostatnie dotyczą głównie osób
dorosłych. Zatem czynności pielęgnacyjne wykonywane przez wykwalifikowany
personel podczas opieki nad hospitalizowanym chorym z cukrzycą to jeden z
najważniejszych aspektów pracy pielęgniarek z tym typem pacjentów. Właściwa
pielęgnacja oraz edukacja pacjenta chorującego na cukrzycę, realizowane w
warunkach szpitalnych, zapobiegają przedłużaniu terapii mogącej skutkować powstawaniem
trudnych do leczenia stanów zapalnych i zakażeń. Zjawiska te mogą bowiem
obniżyć efekty terapii stosowanych podczas hospitalizacji, ukierunkowanych na
leczenie choroby innej aniżeli cukrzyca – tej, która była przyczyną przyjęcia
do szpitala. Szczególnie istotna jest pielęgnacja pacjentów przewlekle lub
obłożnie chorych, spędzających w łóżku większość czasu, oraz pielęgnacja
pacjentów niepełnosprawnych.
Szczególnie dużo czynności
pielęgniarskich wymagają dwie grupy osób hospitalizowanych: pacjenci ze świeżo
rozpoznaną cukrzycą oraz chorzy z cukrzycą zaburzoną. Są to czynności związane
z typową pielęgnacją osoby przyjętej do szpitala ze zwróceniem szczególnej
uwagi na prewencję zakażeń, a także ustawiczne monitorowanie glikemii i
edukacja pacjenta.
Do
zadań wykonywanych przez personel pielęgniarski w odniesieniu do każdego
hospitalizowanego ze stwierdzoną cukrzycą, których celem jest profilaktyka
groźnych dla diabetyka powikłań cukrzycy, należą:
- dbanie
o zachowanie właściwego bilansu płynów
- kontrola glikemii
- prowadzenie
karty cukrzycowej
- monitorowanie
parametrów życiowych
- kontrola wkłuć obwodowych
- kontrola
pomp podających insulinę i glukozę do dobrego wyrównania.
Zadania
pielęgnacyjne podejmowane przez pielęgniarki w ramach profilaktyki zakażeń i
stanów zapalnych w przypadku hospitalizacji osób chorujących na cukrzycę to:
- dbanie o dostarczanie choremu
odpowiedniej ilości płynów do nawilżania ciała od wewnątrz, aby zapobiegać
odwodnieniu
- prowadzenie bilansu dobowego
ilości wydalanego moczu, zbiórek dobowych moczu
- wykonywanie czynności z zakresu
utrzymania higieny osobistej u osób,
które są niesamodzielne fizycznie
- ochrona skóry ciała
hospitalizowanego pacjenta przed uszkodzeniem i otarciami oraz monitorowanie
kondycji skóry, szczególnie w okolicach fałd skórnych
- utrzymanie w czystości łóżka i
szafki, które zajmuje chory na cukrzycę pacjent
- pomoc przy skrupulatnym
przestrzeganiu zasad higieny oraz systematycznym wykonywaniu toalety: częste
mycie ciała, przywracanie właściwego pH skóry poprzez stosowanie odpowiednich
maści, kremów do nacierań
- zapobieganie zakażeniom stóp:
pedantyczne wręcz dbanie o czystość stóp i paznokci w palcach nóg, zwracanie
uwagi pacjenta na dokładne osuszanie skóry pomiędzy palcami stóp, zalecanie mu
noszenia wygodnego obuwia z naturalnych, przewiewnych materiałów.
W zależności od stanu zdrowia
pacjenta, stopnia jego samodzielności oraz świadomości, zabiegami higienicznymi
zajmuje się personel medyczny albo też sam pacjent. Pacjentów chorujących na
cukrzycę, którzy są świadomi i samodzielni, należy informować o tym, że
profilaktyka zakażeń w ich przypadku ma szczególne znaczenie, ponieważ z powodu
cukrzycy są bardziej od innych chorych podatni na wystąpienie zakażeń; muszą
też wiedzieć, że zakażenia mają u nich cięższy przebieg niż u innych chorych i
istnieje większe prawdopodobieństwo wystąpienia powikłań. Te same informacje
pielęgniarka powinna przekazać bliskim pacjenta.
Praca z hospitalizowanym
dzieckiem
Szczególnej uwagi podczas pobytu w
szpitalu wymagają dzieci. Bardzo boją się one rozstania z bliskimi i pobytu
wśród obcych ludzi i w nowym otoczeniu. Ich wiara w siebie może ulec
zachwianiu. Jeśli dziecko choruje na cukrzycę, a przyczyną hospitalizacji jest
schorzenie inne niż ta właśnie choroba, młody pacjent z powodu strachu,
niepewności oraz stresu może zaniedbać systematyczną kontrolę cukrzycy lub
całkiem jej zaniechać. Zadania dla pielęgniarki, poza czynnościami
pielęgnacyjnymi i medycznymi, w przypadku dziecka chorującego na cukrzycę to:
- zdobyć jego zaufanie – co umocni
poczucie bezpieczeństwa młodego pacjenta i umożliwi dobrą współpracę podczas
leczenia; pielęgniarka powinna pamiętać, że przekazuje swoim podopiecznym
informacje poprzez komunikację werbalną i pozawerbalną, przy czym dzieci są
silnie wyczulone na sygnały przekazywane poprzez mowę ciała
- kontrolować cukrzycę i
monitorować, czy jej podopieczny systematycznie dba o utrzymanie prawidłowych
wartości wskaźników wyrównania cukrzycy;
- edukować dzieci oraz ich opiekunów
w zakresie cukrzycy, a także wyjaśniać konieczność stałej kontroli tej choroby
i profilaktyki zakażeń podczas starań o powrót dziecka do zdrowia – również w
sytuacji, kiedy młody diabetyk trafił do szpitala z powodu schorzenia innego aniżeli
cukrzyca.
Jednym z zadań pielęgniarki jest
aktywizowanie młodego pacjenta z cukrzycą do współpracy w sprawowaniu kontroli
nad chorobą oraz zachęcanie go do udziału w zajęciach edukacyjnych i
relaksujących, odbywających się pod okiem doświadczonych animatorów na terenie
oddziału. Warto mieć na uwadze fakt, że dzieci lubią pochwały i dostrzeganie
podejmowanych przez nie działań; starają się również unikać rzeczy
nieprzyjemnych. Z tego względu należy młodych pacjentów chwalić za to, że
pomimo hospitalizacji nadal systematycznie kontrolują cukrzycę, a także wyjaśniać,
dlaczego tak duże znaczenie ma w przypadku cukrzycy zachowanie higieny oraz
profilaktyka zakażeń – szczególnie, jeśli młody pacjent z cukrzycą znalazł się
w szpitalu z powodu urazu lub przebył zabieg chirurgiczny
Hospitalizowany pacjent z cukrzycą (niezależnie
od tego, czy jest to osoba dorosła, czy też dziecko), gdy ma zaufanie do
opiekującego się nim personelu medycznego, czuje się bezpiecznie, zyskuje wiarę
w siebie i dobrze współpracuje. W każdym przypadku hospitalizacji chorego z
cukrzycą podstawą jego udanej współpracy z pielęgniarką jest nawiązanie
kontaktu oraz dobra komunikacja na linii personel medyczny – pacjent/jego
opiekunowie. Pielęgniarka powinna dążyć do tego, aby pacjent i jego opiekunowie
dzięki uzyskanym informacjom wiedzieli, że cukrzyca nie stanowi przeszkody w
powrocie do zdrowia i w przeprowadzeniu skutecznej rehabilitacji po
hospitalizacji; pod warunkiem pamiętania, że jest to choroba przewlekła oraz
świadomości, że konieczne jest sprawowanie nad nią stałej kontroli.
Piśmiennictwo
1. Bernas M., Czech A., Tatoń J.
Diabetologia kliniczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008, ISBN
978-83-200-3370-0
2. Kuczerowski R., Zakażenia u
chorych na cukrzycę (cz.1) [online]. [dostęp: 25.06.2012]. Katedra i Klinika
Chorób Wewnętrznych i Diabetologii Wojewódzkiego Szpitala Bródnowskiego w
Warszawie. Dostępny w Internecie:
http://pulsmedycyny.pl/2579421,61579,zakazenia-u-chorych-na-cukrzyce-cz.1
3. Mirowska M., Poziom wiedzy
pacjentów z cukrzycą oraz udział pielęgniarek w edukacji diabetologicznej,
Problemy Pielęgniarstwa 2010; 18 (3): 316-322; Via Medica – Wydawnictwo
Medyczne, Gdańsk 2010, ISSN: 1233-9989
4. Talarska D.,
Zozulińska-Ziółkiewicz D., Pielęgniarstwo internistyczne, Podręcznik dla studiów
medycznych, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009, ISBN: 978-83-200-3654-1