Internetowe Konto Pacjenta – wsparcie dla lekarza i pacjenta
E-poradnia, e-konsultacje i elektroniczna karta pacjenta. To już nie futurystyczne wizje, ale nieodległa przyszłość. Z cyfrowego dostępu do kartoteki korzysta kilka placówek z Małopolski i ich pacjenci, a jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem i powiodą się prowadzone testy, wkrótce takie rozwiązanie będzie dostępne w całym kraju.
Internetowe Konto Pacjenta (IKP), bo tak się nazywa ten system, dostępny będzie za pomocą strony internetowej www.ikp.gov.pl. Wyglądem przypomina pocztę elektroniczną. Od skrzynki mailowej różni się jednak tym, iż jest połączone z placówką zdrowia, z usług której korzystamy. Co więcej, w tym przypadku to my – pacjenci, zdecydujemy o tym, które dane i jakiemu lekarzowi udostępnić.
Dzięki takiemu rozwiązaniu, lekarze zaoszczędzą czas. Będą mogli poświęcić go pacjentowi, zamiast wypisywania dziesiątek papierów. Z kolei dla chorego, będzie to prawdziwa okazja do skorzystania z przysługujących mu praw pacjenta. Jeśli uzna on, że chce zmienić lekarza prowadzącego – nie będzie musiał już starać się o wydawanie karty medycznej i historii choroby w swojej dotychczasowej poradni. Zabierze ją ze sobą za pomocą elektronicznego konta, w którym znajdować się będą wszystkie jego dane medyczne.
Specjaliści z firmy informatycznej pracującej nad wdrożeniem oprogramowania uspokajają, że to kto i na jak długo będzie miał wgląd do naszej kartoteki, będzie zależało wyłącznie od nas, czyli pacjentów. Ponadto w okresie testowania aplikacji, gromadzone dane nie będą miały charakteru dokumentacji medycznej. Na razie bardziej stosownie jest mówić o elektronicznych danych medycznych, czyli danych, które nie są podpisywane elektronicznie i przez to nie mają statusu dokumentacji medycznej. Wiarygodność danych będzie zapewniona dopiero przez podpis elektroniczny, który pojawi się wraz z wprowadzeniem systemu do powszechnego użytku.
Jak tłumaczy dr Szelągowski z Federacji Pacjentów Polskich – takie rozwiązanie to nie tylko wygoda i podążanie za nowościami. Zmiany wymuszą na nas głębokie przeobrażenia w strukturze demograficznej kraju. Już teraz w starzejącej się Europie Zachodniej koszt utrzymania szpitali to ok. 30% całego budżetu na ochronę zdrowia. W Polsce jest to nawet 50%. Jeśli służba zdrowia nie wprowadzi rozwiązań informatycznych, takich jak Internetowe Konto Pacjenta, istnieje obawa, że nie poradzimy sobie z taką masą kosztów i rosnącą liczbą pacjentów. Cel jest więc taki, aby leczenie szpitalne zastąpić leczeniem domowym.
O informatyzacji polskiej służby zdrowia mówi się już od dawna. Ale tym razem podjęto odpowiednie kroki prawne zmierzające w tym kierunku. Ustawę o systemie informacji w służbie zdrowia regulującą pojęcia dokumentu, informacji oraz danych, podpisał już prezydent RP Bronisław Komorowski.
Rejestracja w systemie
Aby założyć konto w systemie IKP – należy wejść na stronę www.ikp.gov.pl i kliknąć przycisk „zarejestruj się”, znajdujący się w prawym górnym rogu. W pierwszej kolejności należy wypełnić formularz rejestracyjny, który jest podzielony na dwie części. Najpierw, należy wprowadzić dane pacjenta, potem również dane adresowe i kontaktowe. Po wypełnieniu formularza należy kliknąć przycisk „sprawdź” i „wyślij”. Kolejnym krokiem jest weryfikacja danych. Jeśli w którymś miejscu popełniliśmy błąd – wpisane dane można poprawić. Po sprawdzeniu poprawności danych, należy wysłać formularz. Warunkiem koniecznym do rejestracji konta jest wydrukowanie wniosku rejestracyjnego, podpisanie go i dostarczenie do placówki będącej partnerem IKP. Lista takich placówek dostępna jest na stronie internetowej www.ikp.gov.pl.
Informacja o aktywacji konta w systemie zostanie wysłana na podany podczas rejestracji adres e-mail lub sms. Po pierwszym zalogowaniu należy pamiętać, aby zmienić jednorazowe hasło, które otrzymaliśmy przy rejestracji.
Funkcjonalności serwisu www.ikp.gov.pl
Menu Moje konto zawiera opcje takie jak: moje dane (zbiór informacji o pacjencie zebrane w systemie), ulubieni lekarze (służy udostępnianiu danych medycznych zgromadzonych na koncie pacjenta), historia ICE – operacji wykonanych w systemie przez IKP, kontakt ICE jest modułem umożliwiającym zarządzanie danymi kontaktowymi osób, które będą powiadamiane przez służby ratunkowe w sytuacji zagrożenia życia.
Elektroniczne dane medyczne to moduł zawierający dokumentację medyczną użytkownika. Informacje w tym module są wprowadzane przez uprawnionego użytkownika: lekarza lub przedstawiciela innego zawodu medycznego, który ma możliwość samodzielnego zamieszczania wybranych przez siebie danych np. wyników badań. Przechowywane przez IKP dane medyczne nie zawierają danych osobowych pacjenta. Są za to podzielone na 7 rejestrów: rejestr wizyt (użytkownik ma możliwość podglądu poszczególnych wizyt, jak plan leczenia), rejestr recept, rejestr zaświadczeń lekarskich (zbiór wszystkich zaświadczeń wystawionych pacjentowi), rejestr skierowań, rejestr wyników badań (lista przeprowadzonych badań wraz z możliwością podglądu ich wyników), rejestr szczepień oraz rejestr informacji o alergiach.
Kalendarz wspomaga dyscyplinę w leczeniu oraz planowanie elementów leczenia. Poza wprowadzeniem informacji, np. o zaplanowanej wizycie lub badaniu, można również wykorzystać opcję przypominania.
W zależności od rodzaju aktywności i trybu dnia – możemy ustawić odpowiedni sposób powiadamiania o czynnościach takich jak np. pomiar cukru we krwi lub pomiar ciśnienia tętniczego krwi.
Zamiast tradycyjnego, papierowego dzienniczka, możemy prowadzić elektroniczny, a przed wizytą lekarską – udostępnić go wybranemu przez nas specjaliście.
Artykuł jest relacją z Sympozjum Satelitarnego XIII Zjazdu Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego, które odbyło się 19 maja 2011 r. w Auditorium Maximum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Projekt „Internetowe Konto Pacjenta” w prezentacji zatytułowanej „Nowa jakość w obsłudze pacjenta” przedstawili: Zastępca Dyrektora ds. informatycznych Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia – dr inż. Kajetan Wojsyk, oraz Dyrektor Generalny Federacji Pacjentów Polskich – dr Tomasz Szelągowski.