Jesteś tu:
>
>
>
Wysiłek fizyczny a cukrzyca
Część 4. Rozsądny i bezpieczny trening
Wysiłek fizyczny a cukrzyca
Część 4. Rozsądny i bezpieczny trening
Dr Barbara Kopff
Zakład Medycyny Sportowej, Katedra Medycyny Społecznej i Zapobiegawczej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi
Każdy trening powinien składać się z trzech części – rozgrzewki, właściwego treningu i ćwiczeń uspokajających. Rozgrzewka jest konieczna. To kilka minut „lekkich ćwiczeń”, które rozruszają i rozgrzeją mięśnie oraz przygotują je do planowanego wysiłku. W zasadniczej części treningu dominować powinny ćwiczenia wytrzymałościowe i/lub oporowe dostosowane do aktualnych możliwości chorego. Na koniec powinno wykonywać się przez kilka minut spokojne ćwiczenia, które pozwolą uspokoić tętno i oddech. Można je połączyć z kilkoma ćwiczeniami rozciągającymi.
 wysiłek fizyczny
Podczas wysiłku nie powinno się odczuwać bólu, nie powinny też występować żadne inne nieprzyjemne objawy, jak duszność, zawroty głowy – to sygnał do przerwania ćwiczeń. Nie należy podejmować wysiłku w dusznych, gorących pomieszczeniach ani na dworze podczas upałów.
Wysiłek bardzo zwiększa zapotrzebowanie na wodę i to ponad jej ilość wydzielaną z potem. Przed wysiłkiem powinno wypić się ok. 0,5 litra wody bądź odpowiedniego napoju. Podczas treningu należy również wypijać ok. 100 ml płynu mniej więcej co 20 minut. Jest to niezbędne dla właściwej przemiany materii, a także ułatwia termoregulację – zapobiega przegrzaniu.
Wysiłku fizycznego nie wolno wykonywać na czczo. Nie należy również rozpoczynać ćwiczeń bezpośrednio po posiłku, z pełnym żołądkiem. Ćwiczenia najlepiej zaczynać, gdy od lekkiego posiłku zawierającego złożone węglowodany minęły ok. 2 godziny.

Nota prawnaPolityka prywatnościRedakcja serwisuKontakt z redakcjąMapa serwisuZgłoś uwagi