Cukrzyca a kierowanie pojazdem mechanicznym – trudności orzecznicze, kontrowersje lekarza diabetologa - praca poglądowa
STRESZCZENIE
Celem
pracy było przedstawienie problemów orzeczniczych z jakimi spotyka się lekarz
diabetolog w codziennej praktyce w odniesieniu do kierowców pojazdów
mechanicznych leczonych z powodu cukrzycy. Na podstawie piśmiennictwa omówiono
diagnostykę, sposoby udokumentowania, zalecenia oraz przeciwwskazania u osób
chorujących na cukrzycę i ubiegających się o wydania prawa jazdy lub jego
kontynuację.
SUMMARY
The aim of the study was to
identify the problems which meet diabetologist in daily practice with drivers
of motor vehicles treated for diabetes. On the basis of the literature
discusses the diagnosis, methods of documentation, recommendations and
contraindications in patients with diabetes and applying for a driving license
or its continuation.
Hasła indeksowe:
prawo jazdy, cukrzyca, hipoglikemia
Key
words: driving licence,
diabetes mellitus, hypoglycemia
„Rządy
i Ministerstwa Zdrowia krajów Europy powinny przyjąć za swój obowiązek i stać
się odpowiedzialnymi za stworzenie warunków, które umożliwiłyby znaczne
ograniczenie wielkich strat z powodu cukrzycy i śmierci, jakie ona powoduje.
Kraje te powinny formalnie uznać znaczenie problemów cukrzycy i wytworzyć
środki do ich rozwiązania. Należy na szczeblach lokalnych, krajowych i
europejskich stworzyć oraz formalnie opublikować plany zapobiegania,
rozpoznawania i leczenia cukrzycy, a szczególnie jej powikłań – ślepoty,
niewydolności nerek, zgorzeli i amputacji kończyn dolnych, nasilenia choroby
niedokrwiennej serca i udaru mózgu”(1).
W
ciągu ostatnich kilku lat w Polsce w związku z rozwojem ekonomicznym państwa
doszło do zdecydowanego, dotychczas nieodnotowywanego, rozwoju dróg i szlaków
komunikacyjnych. Skutkowało to również zwiększeniem liczby kupowanych samochodów
czego konsekwencją był również wzrost liczby składanych podań o wydanie nowego prawa
jazdy czy jego aktualizację wynikającą z ograniczeń czasowych zawartych w tym
dokumencie. Posiadanie prawa jazdy stanowi w obecnej chwili ważny aspekt podczas
etapu zatrudniania (pojazdy służbowe), zaś posiadanie samochodu jest elementem
kształtującym nasze codzienne życie rodzinne, jak i towarzyskie.
Ogólny stopień rozwoju społeczeństwa
zaowocował także wzrostem zachorowań na choroby cywilizacyjne w tym cukrzycy.
Są one nieodzowne wśród krajów wysoko, jak i szybko rozwijających się. W chwili
obecnej określa się poziom zachorowania na cukrzycę na blisko 382 miliony osób
na świecie, w tym 3 miliony w Polsce, w USA 19 milionów osób (2).
Cukrzyca to
pierwsza niezakaźna choroba uznana przez ONZ za epidemię XXI wieku.
Co 10 sekund na świecie diagnozuje się
cukrzycę u kolejnej osoby.
Co 6 sekund ktoś umiera z powodu jej
powikłań.
Szacuje się, że w 2035 roku liczba chorych
sięgnie 592 milionów.
Wiele
czynników oraz zjawisk zachodzących w społeczeństwie w zdecydowany sposób
przyczynia się do rozwoju chorób cywilizacyjnych. Do najważniejszych można
zaliczyć siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej, dieta bogata w
produkty wysokotłuszczowe i wysokowęglowodanowe, palenie papierosów, stres,
nadużywanie alkoholu czy też zanieczyszczenie środowiska. Ogólny rozwój
gospodarki światowej spowodował lawinowy wzrost zapadalności na cukrzycę. Dodatkowo
kampanie uświadamiające prowadzone przez personel medyczny, organizacje pożytku
publicznego, jak i badania wymuszane przez przepisy ustawowe (poziom glikemii)
dotyczące osób kierujących lub starających się o prawo jazdy kładą duży nacisk
na weryfikację zdrowotną, co skutkuje również zwiększeniem liczby rozpoznawania
cukrzycy przez lekarzy.
Diagnostyka
cukrzycy w chwili obecnej nie stanowi większych problemów. Według zaleceń PTD
cukrzycę rozpoznamy w sytuacjach (3):
- przygodna glikemia 200 mg/dl (11,1 mmol/l) lub powyżej i typowe objawy cukrzycy
- 2-krotnie oznaczona glikemia na czczo 126 mg/dl (7,0 mmol/l) lub powyżej
- glikemia w 120. min.OGTT 200 mg/dl (11,1 mmol/l) lub powyżej.
Istotną
kwestią jest również dokładne monitorowanie stanu przedcukrzycowego
(nieprawidłowa glikemia na czczo, nieprawidłowa tolerancja glukozy), który jest
rozpoznawany w poniższych przypadkach, który w ciągu 10 lat u co trzeciej osoby
przy braku prawidłowej modyfikacji stylu życia i odpowiedniej diety rozwinie
się w pełnoobjawową cukrzycę.
NIEPRAWIDŁOWA GLIKEMIA NA CZCZO
glikemia na czczo w zakresie 100-125
mg/dl(5,6-6,9 mmol/l)
NIEPRAWIDŁOWA TOLERANCJA GLUKOZY
glikemia w 120. min testu tolerancji 75 g
glukozy (OGTT) w przedziale 140-199 mg/dl(7,8-11,0 mmol/l)
Osoby takie powinny mieć skracany okres
orzeczeń lekarskich do prawa jazdy.
U osób zdrowych okres ,,ważności” orzeczenia
w odniesieniu do pojazdów kat. A, B wynosi maksymalnie 15 lat. Oczywistą
sytuacją wydaje się skrócenie czasu ważności dokumentu i wydanie orzeczenia na
określony krótszy czas np. na 3–5 lat w zależności od wartości poziomu
zaburzenia przemian węglowodanów równocześnie biorąc pod uwagę wiek,
okres trwania choroby, zaawansowanie zmian cukrzycowych, współistnienie innych
chorób – szczególnie nadciśnienia tętniczego, chorób nerek czy miażdżycy. Osoby,
u których zdiagnozowano stan przedcukrzycowy powinny być poddawane
systematycznej kontroli lekarskiej w ramach POZ, edukacji oraz utwierdzane w
dobrych nawykach żywieniowych czy prawidłowych zachowaniach prozdrowotnych.
Dużą rolę odgrywa system motywacji, który lekarz może stosować: pochwała, wspólne
zaangażowanie emocjonalne w drodze do osiągnięcia sukcesu. Liberalizacja
zaleceń może nastąpić dopiero po zapoznaniu pacjenta, jak i egzekwowaniu celów
i wykazywania chęci przez pacjenta do kontynuacji leczenia.
Kontrola osób chorujących na cukrzycę
zdecydowanie różni się w zależności od kategorii prawa jazdy. W chwili obecnej
lekarz orzecznik oprócz własnego doświadczenia opiera się na: wskazówkach
metodycznych, które stanowią załącznik do ustawy z zakresu medycyny pracy, Dziennika
Ustaw poz. 133 z 9 stycznia 2013r. oraz aktualnych wytycznych PTD. Osoba
ubiegająca się o wydanie prawa jazdy lub jego kontynuację i chorująca na
cukrzycę w zależności od kategorii prawa jazdy musi przed wydaniem orzeczenia
przedstawić zaświadczenie od specjalisty diabetologa (na specjalnym druku) – obowiązkowo
w kategoriach C, C1, D, D1, C+E, C1+E, D+E, D1+E, i gdy jest kierowcą pojazdu
służbowego oraz podczas leczenia insuliną w każdej kategorii. Obostrzenia
przepisów mają na celu zminimalizowanie ryzyka niekorzystnych zdarzeń
drogowych.
Najczęstszą przyczyną wypadków u osób z
cukrzycą jest hipoglikemia. Wynika to z ignorowania znaków ostrzegawczych
hipoglikemii (np. głód, pocenie się, uczucie osłabienia czy stan przedomdleniowy).
Postępowanie u osób, u których pojawiają się
objawy hipoglikemii podczas prowadzenia pojazdu winno obejmować:
- zatrzymanie pojazdu na najbliższym bezpiecznym miejscu (parking, pobocze)
- wyłączenie silnika, odbezpieczenie zablokowanych drzwi (ze względu na dostęp ratowników)
- spożycie szybko działających węglowodanów, takich jak tabletki glukozy lub 250 ml coca-coli
- nierozpoczynanie jazdy nie wcześniej niż po 45 minutach, po powrocie glukozy do poziomu prawidłowego.
Wykazano, że około 50% pacjentów z cukrzycą
typu 1 i 75% z cukrzycą typu 2 nie analizowało z lekarzem powyższych zagadnień
czy innych zaleceń związanych ze stanem zdrowia (4)
Uświadamianie zagrożenia jest bardzo istotną
częścią opieki lekarskiej. Badania przeprowadzone w Szkocji w oparciu o wiedzę
pracowników służby zdrowia ujawniły niski poziom wiedzy na temat zaleceń dla
osób chorujących na cukrzycę w aspekcie kierowania samochodem: tylko 62% osób
badanych wykazało potrzebę badania poziomu cukru przed jazdą przez osoby
leczone insuliną, 13% osób określiło poziom poniżej 72 mg/dl jako
bezpieczny do kierowania, 8% nie wiedziało, że hipoglikemia jest
przeciwskazaniem do kierowania pojazdem mechanicznym (5). Przeprowadzane prace wykazują
powrót do pełnych funkcji intelektualnych po epizodzie hipoglikemii po okresie
1,5 dnia (6). W pracy Richardsona J.E.T pokazano zdecydowanie negatywny wpływ
cukrzycy na funkcje poznawcze (7). Dodatkowo udowodniono wzrost do 100%
pogorszenia funkcji poznawczych u osób leczonych na cukrzycę w porównaniu do
osób zdrowych (8,9). Osoby chore na cukrzycę dodatkowo mają problemy ze snem –
dolegliwości te dosięgają ok 80% pacjentów (10). Pogłębienie zaburzeń snu
nasila współtowarzysząca depresja, która występuje u ok 25% diabetyków (11).
Dodatkowo o ok 35% podnosi się ryzyko incydentów drogowych ściśle związanych z
wystąpieniem hipoglikemii u osób leczonych za pomocą osobistej pompy
insulinowej w porównaniu do osób leczonych iniekcjami insuliny. Dodatkowo 2
ciężkie hipoglikemie podnoszą możliwość wypadku samochodowego o prawie 12%, zaś
u osób, które wciągu dwóch poprzedzających latach były sprawcami 2 kolizji
ryzyko wynosi 40% (12).
Podejście do incydentów musi być wyważone.
Zbierany wywiad musi zawierać:
1.
okoliczności incydentu hipoglikemii (podczas
snu, podczas zmiany leków, czy rozpoczęcia leczenia świeżo zdiagnozowanej
cukrzycy)
2.
powtarzalność epizodów
3.
objawy odczuwania hipoglikemii w zależności
od jej poziomu
4.
czas powrotu do prawidłowego poziomu glikemii.
Zwraca się również uwagę na inne schorzenia
wynikające z choroby podstawowej mogące znacząco przyczyniać się do wypadków
drogowych: zaćma, retinopatia, neuropatia i ich konsekwencje dla stanu zdrowia
i zdolności kierowania (13).
W
USA poszczególne stany maja odrębne przepisy dotyczące kontroli osób
kierujących pojazdami mechanicznymi i jednocześnie chorujących na cukrzycę.
Jednak w dużym stopniu badania te opierają się na zebraniu wywiadu szczególnie
dotyczącego zaburzeń percepcji czy hipoglikemii. Odpowiedź twierdząca przez
pacjenta niesie za sobą konsekwencję przedłożenia przez badanego stosownej
dokumentacji medycznej czy opinii lekarza prowadzącego.
W wielu krajach przypadki hipoglikemii pacjent
ma obowiązek zgłaszać osobiście do wydziału komunikacji. W Polsce obowiązek ten
spoczywa na lekarzu, który podczas wykonywania swojego zawodu stwierdził
przypadek wystąpienia ciężkiej hipoglikemii (spadek glikemii poniżej 55 mg/dl (<
3,0 mmol/l) zgodnie z zapisem w Dzienniku Ustaw z 2013r poz 133 zał 4a. )). Formy
zawiadomienia przepisy nie określają, jednak zgłoszenie do Wydziału Komunikacji
nie powinno zawierać, oprócz danych pacjenta, rozpoznania choroby, tylko
informację pisemną o potrzebie poddania kierowcy ponownym badaniom ze względu
na pogorszenie stanu zdrowia. Dodatkowo szczególny nacisk trzeba kłaść na osoby,
u których ryzyko spowodowania wypadku jest podwyższone – należą do nich osoby z
obturacyjnym bezdechem nocnym, niestabilną chorobą wieńcową, padaczką, chorobą
Parkinsona.
Sytuacją naganną jest nieinformowanie czy
zatajanie przed lekarzem orzecznikiem chorób przewlekłych (w tym szczególnie
cukrzycy czy padaczki) lub celowe wprowadzanie w błąd. Postępowanie takie w opinii pacjenta ma go
uchronić przed niewydaniem zgody na prowadzenie pojazdów mechanicznych czy
istotnym skróceniem czasu ważności badań. Przeprowadzany obligatoryjnie przez
lekarza test poziomu glikemii włośniczkowej podczas badania może pokazać
prawidłowy poziom glikemii. Źródłem wiedzy dla pacjentów są fora internetowe
czy popularne wyszukiwarki – „jak obniżyć
poziom glikemii” cieszy się dużą liczbą odsłon i zgodnością haseł (około
171000 wyników).
Do najczęstszych sposobów manipulacji wyników
glikemią zaliczam:
1.
przyjęcie zwiększonej ilości leków
hipoglikemicznych
2.
stosowanie głodówki na 12–24 godziny przed
badaniem
3.
spożycie alkoholu przed badaniem
4.
wykonanie wzmożonego wysiłku fizycznego
5.
próby okazania wyników badań z okresu przed
zachorowaniem.
PODSUMOWANIE: Lekarz
orzecznik ponosi dużą odpowiedzialność szczególnie w stosunku do osób
chorujących na cukrzycę i chcących uzyskać prawo jazdy lub jego kontynuację.
Osoby takie muszą być pod szczególną opieką lekarza POZ, często poddawać się samokontroli,
zgłaszać swoje wątpliwości podczas wizyt u lekarza prowadzącego. Tylko takie
podejście kierowcy do swojej choroby pozwoli w dużym stopniu ograniczyć ryzyko
negatywnych zdarzeń drogowych i utrzymać swoje zdrowie, jak i osób
uczestniczących w ruchu drogowym na bezpiecznym poziomie.
Piśmiennictwo
1. Fragment przyjętej przez
polski rząd Deklaracji z St. Vincent z 1989r.
2. Center for Disease
Control and Prevention. Dept. Of Health and Human Services, 2011
3. Zalecenia PTD 2013
4. Harsch IA, Stocker
S, Radespiel-Troger M, et al. Traffic hypoglycaemias and accidents in patients
with diabetes mellitus treated with different antidiabetic regimens. J Intern
Med 2002;252:352-360
5. Watson WA, Currie
T, Lemon JS, Gold AE. Driving and insulin-treated diabetes: who knows the rules
and recommendations? Pract Diabetes Int 2004;24:201-206
6. Strachan MWJ,
Deary IJ, Ewing FME et al. Recovery of cognitive function and mood after severe
hypoglicaemia in adults with insulin-treated diabetes. ,,Diabetes Care’’, 2000;23:
305-311
7. Richardson JTE:
Cognitive function in diabetes mellitus, ,,Neurosci Biobehav Rey’’, 1990;14:
385-388.
8. Fontbonne A, Berr
C, Ducimetiere P. et al. Changes in cognitive abilities over a 4 years period
are unfavorable affected in elderly diabetic subjects result of the
Epidemiology of Vascular Aging Study. ,,Diabetes Care’’, 2001;24:366-370
9. Gregg EW, Yaffe K,
Cauley JA et al. Is diabetes associated with cognitive impairment and cognitive
decline among older women?. ,,Arch Intern Med’’, 2000;160:174-180
10. Jakitowicz J, Nitka A, Orłowska-Kunikowska
E i wsp. ,,Zaburzenia snu i objawy depresyjne u chorych hospitalizowanych z
powodu cukrzycy. ,,Sen’’, 2002;2(4);121-126
11. Anderson RJ,
Freedland KE, Clouse RE et. al. The prevalence of comorbid depression in adults
with diabetes: a meta-analysis. ,,Diabetes Care’’ 2001;24:1069-1078
12. Cox DJ, Ford D,
Gonder-Frederic L, Clarke W, Mazze R, Weinger Katie,
Ritterband Lee. Driving mishaps among individuals with type 1 diabetes. ,,Diabetes
Care” 2009; 32: 2177-2180.
13. Cox DJ, Kovatchev
BK, Vandecar K, Gonder – Frederic L, Ritterband L, Clarke W. Hypoglycemia
preceding fatal car collisions. Diabetes Care 2006;29:467-468